Dióhéjban a hidratálásról

Tagadhatatlanul és visszavonhatatlanul ránk tört a nyár. Még talán jobban megvisel a szokatlan meleg, de nyugi, pár nap, és alkalmazkodik a szervezeted. Viszont nem árt, ha segíted is ebben.

Az egyik legegyszerűbb, mégis talán a legfontosabb dolog, amit megtehetsz ennek érdekében az, hogy odafigyelsz a megfelelő mennyiségű és minőségű folyadékfogyasztásra. Ennek a fiziológiai hátterébe most nem mennék bele részletesen, de mivel testünk mintegy 70%-a víz, nem kérdés, hogy kiemelt figyelmet kell rá fordítanunk. A WHO ajánlása 0,4 liter VÍZ (!)/10 testsúlykilogramm, vagyis egy 60 kilogrammos felnőtt esetében 2,4 liter. Ez a mennyiség viszont a melegebb hónapokban megnövekszik, és azt se felejtsd el, hogy a sportolás során intenzívebbé váló izzadás miatt további pótlás szükséges. Ez esetben pedig már felmerülhet az elveszített elektrolitok pótlásának szükségessége is. Ökölszabályként 1 óra időtartamú edzéseknél elegendő a vízzel való hidratálás, de az ennél hosszabb, illetve igen intenzív izzadással járó mozgások esetén már az elveszített sók pótlásáról is gondoskodni kell a zavartalan testi funkciók és a jó közérzet fenntartása érdekében. Ennek legjobb módja az izotóniás italok fogyasztása. Nekem erre a személyes kedvencem a kókuszvíz. Érdemes kipróbálnod, ha inkább természetes izotóniás frissítőt választanál a mesterséges üdítőitalok helyett.  Számos pozitív élettani hatását magas tápanyag- és vitamintartalmának köszönheti. Na és persze nagyon finom is.

A megfelelő minőség és mennyiség mellett figyelj az időzítésre is. Ha nem végzel különösebb sporttevékenységet (vagy egyéb megerőltető mozgást), akkor is igyekezz egyenletesen elosztani a folyadékbeviteledet, hogy tested mindig kellően hidratált lehessen. Ne pótolj vissza egyszerre nagy mennyiségű folyadékot, hiszen az is okozhat problémákat.

Na és mi számít folyadéknak? Gyakran hallom, hogy valaki azért nem tud elegendő folyadékot fogyasztani, mert nem szeret sok vizet inni. Nekik jó hír, hogy a lédús gyümölcsök (például dinnyefélék, őszibarack), híg levesek is beleszámítanak a folyadékmennyiségbe. Viszont az is igaz, hogy a legjobb forma a tiszta, szénsavmentes víz. A koffein- és alkoholtartalmú italok pedig vízhajtó tulajdonságuk miatt nemhogy nem számítanak bele az elfogyasztott mennyiségbe, de még csökkentik is azt.

Ha odafigyelsz a megfelelő hidratálásra, a nyári hónapokban is megkímélheted magad egy sor kellemetlenségtől. Szervezeted működése kiegyensúlyozottabb, közérzeted pedig sokkal jobb lesz.

Tehát vizes palackokat bekészíteni, és kortyolgass rendszeresen! Egészségedre!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.